WIN EEN LUXUEUS FOTOBOEK!

Vandaag bezocht ik een sublieme tentoonstelling in Museum M. De bezoeker staat oog in oog met magische beelden van het Congo van honderd jaar geleden. Deze nganga's beschermden tegen ongeluk. Het zal je niet verwonderen: ik moest natuurlijk onmiddellijk denken aan onze geluksmuur.

Voor me ligt een schitterende catalogus van deze expo, ter waarde van 40 euro! Ik schenk hem graag aan één van jullie. Wat je moet doen? Plaats op je blog de foto van dit toverbeeld. Schrijf er een bezwerend gedicht bij van ten minste zeven versregels. Elke versregel moet met hetzelfde woord beginnen. En deze scary muziek zou er de perfecte soundtrack bij vormen. Na de herfstvakantie kies ik de winnaar.

4 opmerkingen:

Yassine Ouaich 6Handel zei

Ik heb al eens gehoord van de ''nganga's'', maar vind het wel ironisch om eerlijk te zijn..Zoveel geluk bracht het niet 100 jaar geleden voor congo tijdens de kolonisatie.

Springuur zei

Ik vind dit een heel interessant standpunt. De magische beelden in Museum M werden honderd jaar geleden meegebracht door een Belgische missionaris. En dat is enerzijds fantastisch: anders waren ze vergaan en hadden we er nu niet meer kunnen van genieten.

Toch is er ook een vreemd kantje aan deze zaak. Ik kan me niet inbeelden dat dergelijke magische beelden werden weggeschonken. Misschien waren ze wel levensbelangrijk voor een stam! Heeft die pater ervoor betaald? En hoeveel? Nu zijn die beelden in ieder geval hun gewicht in goud waard!

Als je meer te weten wil komen over de kolonie Congo en wat wij er hebben aangericht, dan raad ik van harte het volgende boek aan: 'De geest van Leopold II en de plundering van Congo' door Adam Hochschild. Het aangrijpende boek vertelt een verhaal waarvoor wij té lang de ogen hebben gesloten. Ook dit boek keur ik goed als 'biografie'. Maar dan de biografie van een monsterlijke episode in de Belgische geschiedenis.

Anoniem zei

Dat er iets vreemd is met de beelden kan niet anders. Maar bij de koloniale periode mag je wel meer kanttekens plaatsen.
Over het gedicht. Moet dat eigenlijk steek houden? Of mag dat gewoon uit het niets, verward door elkaar lopen?

Springuur zei

Misschien houden gedichten die op het eerste gezicht geen steek houden soms heel veel steek. En gedichten die op het eerste gezicht steek houden, blijken uiteindelijk uit het niets, verward door elkaar te lopen.