BEREID JE VOOR OP HET ERGSTE

 
Deze week vieren we Wapenstilstand. Maar we spoelen even terug naar wat voorafging. We duiken mee in de loopgraven en lezen een gruwelijk fragment uit Van het westelijk front geen nieuws. Plaats op je blog een citaat van ongeveer vijf zinnen.  En zoek in het aangrijpende anti-oorlogsboek Krieg dem Kriege naar een foto die de perfecte illustratie vormt bij jouw tekstje. Andere foto's van de Eerste Wereldoorlog mogen natuurlijk ook. Of filmbeelden. Een vraag voor een slimme leerling(e): waarom werd het boek van Remarque later door de nazi's verbrand?

9 opmerkingen:

KimD zei

Ik vind dit erg aangrijpend. De Wereld oorlog heeft duidelijk bij velen sporen achter gelaten.

Thomas De Jonge zei

Het boek wordt volgens mij verbrand omdat anders de jonge Duitse soldaten schrik zou aanjagen. Ze zouden niet meer naar de oorlog willen wat katastrofaal zou zijn.

Springuur zei

Thomas, er staat een taalfoutje in je antwoord. Maar je hebt wel gelijk. Ik wíst dat we slimme leerlingen hadden op onze school!

J-Masta zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
J-Masta zei

Ik denk dat dit misschien ook niet in Hitler zijn ideologische cultuur paste waardoor hij die boeken heeft verbrand

Anoniem zei

Ik denk dat het boek inderdaad verbrand werd omdat het de soldaten schrik zou aanjagen.
Maar nog meer denk ik dat de Nazi's het vooral verbrandden omdat het een nederlaag was. Tenslotte hebben zij de oorlog verloren en de Nazi's zagen zichzelf als een beter volk dan de rest (Übermensch). En in die ideologie past een grote nederlaag als die van WOI helemaal niet. De zwakheden moeten namelijk altijd verborgen worden.

Springuur zei

Dit is een heel degelijk antwoord. En ik ga volledig akkoord.

BrenDt zei

Bij geschiedenis leren we over Hitler momenteel. Zijn bedoeling was om ten eerste een perfect ras te creëren, en ten tweede om door gebruik te maken van de 'depressie' binnen het volk, zijn partij te laten groeien. Uiteindelijk behaalde hij ongeveer 30% van de stemmen.

Hij won deze stemmen onder andere door te beloven het Verdrag van Versailles af te laten schaffen (straf die Duitsland kreeg van de overwinnaars van WOI)

Echter, door boeken zoals Krieg dem Kriege niet te verbieden, zouden mensen de zwakke kanten van oorlog beginnen inzien. Ook verbood hij religieuze boeken, zoals de Bijbel, omdat het niet paste in zijn beeld van zijn partij.

Yessin 6 handel zei

mmh interessante reacties.. Ik had geen flauw idee achter de oorzaak van het boek..een rijkvolle antwoord van Lore!

groetjes