JAPAN: HARUKI MURAKAMI

Je leest thuis een fragment uit Norwegian Wood van de Japanse succesauteur Haruki Murakami. Norwegian Wood is een indringend verhaal over romantiek en volwassenheid, over de onmogelijke en dappere liefde van een jonge man. Met deze prachtige en weemoedige roman brak Haruki Murakami door in Japan. Er werden miljoenen exemplaren van verkocht.

Opdrachten na het lezen:

1. Bezoek de officiële website van de auteur. Kun je aan de hand van deze site de titel van dit boek verklaren?

2. De Nederlandse schrijver Tim Krabbé is onvoorwaardelijke fan van de Japanner. Kijk maar eens naar dit fragment. Zou jij het boek Norwegian Wood lezen? Waarom wel/niet?

17 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag meneer Convens,
het antwoord is denk ik: wanneer Watanabe in Hamburg aankwam hoorde hij het liedje "Norwegian Wood", dit bracht herinneringen bij hem op van achtien jaar geledenvan een scene met Naoko. Hij vloede de herinneringen precies levens echt. Daarom wou hij hier een boek over schrijven.

Groetjes Simon. 6MTTSv

Springuur zei

Inderdaad. Het is een nummer van The Beatles. Als je wil weten hoe het klinkt:

http://www.youtube.com/watch?v=RaNQjhXhfVs

Let op de mooie tekst:

I once had a girl, or should I say, she once had me...
She showed me her room, isn't it good, norwegian wood?

She asked me to stay and she told me to sit anywhere,
So I looked around and I noticed there wasn't a chair.

Anoniem zei

Dag meneer Convens

Zie hier het antwoord op vraag 2:

Ik denk dat ik het boek wel wou lezen omdat de passage die ik las op een heel speciale manier geschreven is. Je bent namelijk de hele tijd nieuwsgierig naar wat er komen zal. Het spreekt me enorm aan dat je constant geboeid bent. Het beschrijft het leven zoals het werkelijk gebeurd met heel veel beeldspraak dus vind ik het zeker een aanrader om te lezen. Ik ben er zeker van dat Norwegian Wood een toppper wordt in de literaire wereld.

Siegerd Degeling
6WTSv

Anoniem zei

Dag meneer Convens,

Het boek spreekt mij niet echt aan, want er gebeurt niet zoveel. Ik lees liever boeken met spanning, waar er iets zal gebeuren. Zo geboeid was ik niet van dit boek, vond het een beetje te 'langdradig'.

Groeten,
Linde Herreman
6MtTsTri

Anoniem zei

Dag meneer Convens,

Ik zou het boek Norwegian Wood alleen lezen als we van school uit een boek moeten lezen. (Anders zou ik het boek niet lezen, omdat ik niet graag lees.) Maar het stukje wat ik juist gelezen heb, vond ik zeker niet slecht. Het leest heel vlot en dat vind ik altijd leuk aan een boek ( als ik dan toch moet lezen).

Buys Dennis
6 WTSv

Anoniem zei

Ik zou het boek wel eens willen lezen. Omdat Haruki Murakami een fantastische manier van schrijven heeft. Het is ook leuk dat zijn boeken wat surrealisme bevatten.
Ik zou het boek zeker eens willen lezen.

G. De Wilde
6AWTS

Anoniem zei

Dag meneer Convens,

Ik zou het boek Norwegian Wood ook alleen maar lezen in opdracht van de school want ik ben iemand die zeker niet graag leest in mijn vrije tijd. Het was een sprookachtig, dromerig boekje dat heel vlot las.

Groetjes Vinnie Haerbos
6 MMTS

Anoniem zei

dag meneer,

Hoewel de meeste mensen het boek zou lezen ben ik van een ander gedacht. Ik vind het fragment dat we hebben moeten lezen namelijk saai, er zit geen spanning in.

Anoniem zei

het laatste bericht is van mij

Jonas Moons
6 wts

Anoniem zei

Dag meneer Convens,

Het boek spreekt mij niet echt aan, er gebeurt namelijk niet zoveel in. Het fragment dat u ons heeft gegeven leest vlot, maar is een beetje saai en langdradig.Ik was niet helemaal onder de indruk van het fragment. Wat wel leuk is is dat in mourakami zijn boeken wat surrealisme in verwerkt is.

Groetjes Simon.

Anoniem zei

Dag meneer Convens

Ik vond het een mooi boek. Het is goed geschreven, het leest vlot, maar er zaten ook wat saaie stukken bij. Ik heb al twee andere boeken gelezen van Murakami en dit boek is terug een topper!

Groeten
Shamira

Anoniem zei

Dag meneer Convens

Ik zou het boek wel willen lezen. De manier van schrijven spreekt me wel aan en het boek leest ook heel vlot. Misschien lees ik het wel in de vakantie, als ik tijd heb...

Groetjes Junior

Anoniem zei

Dag meneer Convens,

Ik vond dat het fragment een beetje aarzelend begon, maar naarmate de bladzijden vorderden werd ik wel meegesleept in het ritme van het verhaal. De tragische passage waarin Murakami de dood van Kizuki beschrijft, vind ik zeer sterk geschreven. Zijn stijl, met veel beeldspraak en met zin voor fantasie en overdrijving, onderscheidt hem volgens mij van andere minder goede schrijvers. Ik ga het boek dus zeker lezen. Het is volgens mij echt een aanrader.

groeten Dimitri

Anoniem zei

Dag meneer Convens,

Mijn verwachtingen voor het lezen van het boek waren heel hoog gespannen door uw lofbetuigingen over dit boek. Dit fragment heeft echter mijn hoge verwachtingen niet kunnen inlassen. Ik bleef eigenlijk een beetje op mijn honger zitten.
Het fragment heeft me helemaal niet kunnen meeslepen in alle vragen en gedachten waar Toru en Noaka tijdens hun studententijd mee zaten.
Ik ben niet van plan om dit boek uit eigen beweging te gaan lezen doordat het me echt niet kon plezieren en doordat er al enkele boeken op mijn nachtkastje liggen te wachten.

Vele groeten,

Thomas Tyteca

Hanne Mestdagh zei

Dag meneer,

Het fragment dat we moesten lezen sprak mij aan en ik heb een vermoeden dat het boek mij ook zou bevallen. Het is niet alleen goed geschreven, ik vind het ook een sterk verhaal. Ik ben benieuwd hoe het zal lopen met Naokos leven en dat van Toru na de dood van Kizuki. Terwijl Toru verdergaat, heeft Naoko het toch wel moeilijk met het verwerken van de dood van haar vriendje. Ik ben nieuwsgierig of ze haar leven terug kan opnemen en hoe ze dat zou doen.

nick zei

Dag meneer,

Het fragment dat we moesten lezen sprak mij niet echt aan omdat het mijn genre niet echt is. Het zal wel een goed boek zijn maar het is niet echt iets voor mij. Liever iets met meer fantasie.

Lauren Enghien zei

Dag meneer,

Het fragment dat we moesten lezen sprak me wel aan. Omdat Japan nu veel in da aandacht is met de tsunami wil ik er wel meer over te weten komen. Bovendien is het een goede schrijver en zal het boek vlot lezen. Ik denk dat het leven van Naoko nog wel speciale wendingen gaat krijgen en dat lijkt me ook wel interessant.